گزیده ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با جایگاه حراست
“باید با مردم مرتبط باشید، اطلاعات مردمی برای شما ناگزیر است، شما با همه سرویسهای اطلاعاتی دنیا که بعضیشان تجهیزات و ابزار خیلی پیشرفته دارند فرق دارید، رابطه خود را با مردم محکم کنید، کاری کنید که مردم با شما قربه الی الله همکاری کنند.
مهمترین وظیفه مسئولان خدمت به مردم است زیرا فلسفه وجودی حکومت در اسلام، انجام امور مردم و خدمترسانی به مردم است.
عشقورزی و محبت واقعی به مردم و رفتار همراه با لطف و محبت با آنان از وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی است و مسئولان در برخورد با لغزشهای احتمالی مردم باید همراه با عفو و گذشت رفتار نمایند. چشمپوشی از خطاهای قابل اغماض مردم را، متفاوت از برخورد با قانونشکنان و گروهها و باندهای خاص منفعت جو و قدرت طلب بدانید، منفعت عامه مردم بر منفعت گروههای خاص مقدم است و اغماض از خطاها و سودجوییهای این گروهها و باندها ظلم و بیعدالتی است.”
معرفی:
براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام حراستها با اهداف و مأموریتهای سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی در کلیه نهادها، وزارتخانهها و سازمانهای انقلاب اسلامی تشکیل و شروع به فعالیت نمود. حراست به عنوان چشم بینا و چراغ روشن، مسیر حرکت مدیریت را هموار و تصمیمگیری را برای مدیران در محیط تحت نظارت خود آسان و در جهت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی هدایت میکند.
حراست به لحاظ جایگاه سازمانی یکی از واحدهای حوزه ریاستی است که مستقیماً با بالاترین مقام دستگاه، دفتر مرکزی حراست، حراست کل استان و دیگر مراجع قانونی ذیصلاح در تماس و تعامل است.
تعریف حراست:
حراست به نهادی گفته میشود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحرافهای موجود به عهده دارد.
حراست با توجه به اشرافیت اطلاعاتی که دارد میتواند مشاور خوبی برای مدیران عالی و میانی محسوب شود. البته بسیار روشن است که مسئولین حراستها زمانی میتوانند در این خصوص موفق باشند که از همکاری صمیمانه جامعه هدف برخوردار باشند.
بدیهی است حراست میتواند با دریافت اخبار و اطلاعات مردمی خدمات ارزشمندی در اطلاعرسانی به موقع و مؤثر رویدادها به مدیران به منظور تصمیمگیری صحیح و بدون خطا در جهت اصلاح فرآیندها ایفا نماید که نتیجه نهایی آن افزایش رضایتمندی مردم از سازمان خواهد بود.
اهداف:
حفاظت از اطلاعات، اسناد، پرسنل، اماکن و محیطهای تحت پوشش به منظور پیشگیری از هرگونه تهدید و خطر احتمالی از طریق کسب اخبار و اطلاعات محیط اعم از امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… و انعکاس به موقع آن به مبادی ذیربط.
منشور اخلاقی و سازمانی حراست:
۱٫ عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام.
۲٫ رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری. قانونگرائی و تعمیم آن در سازمان.
۳٫ تلاش در تأمین امنیت شغلی مدیران و کارکنان.
۴٫ رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع.
۵٫ رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان.
۶٫ تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص.
۷٫ تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی.
۸٫ تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیبهای سازمان.
۹٫ شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان.
۱۰٫ بهرهمندی از نگرشی کلان و برنامهریزی متناسب با فنآوریهای روز.
شرح وظایف کلی حراست:
۱- حراست و حفاظت از منابع انسانی دانشگاه و ارائه ی مشاوره و کمک رسانی به آنان در هنگام بروز مسائل و مشکلات مختلف
۲- دریافت انتقادات، پیشنهادها و گزارش های دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه در باب موضوعات مختلف و جمعبندی آن ها برای تصمیم سازی و انجام اقدامات مقتضی در راستای حفظ سلامت محیط و افزایش تقویت همه جانبه ی بخش های مختلف دانشگاه
۳- همکاری و تعامل با مدیران سطوح مختلف در موقعیت های عادی و خاص
۴- پیشگیری و مقابله با تخلفات اداری، مالی و اخلاقی اعضای مختلف دانشگاه
۵- ارائه تحلیل های صحیح اطلاعاتی به هنگام وقایع پیش آمده در سطح واحد و ارائه ی گزارش آن به مقام مسؤول مرتبط
۶- نظارت و بازرسی خاص از سطوح مختلف دانشگاه و یا افراد حاضر در آن با نظر مسؤولین
۷- آموزش و آگاه سازی اعضای دانشگاه پیرامون مسائل حساس
۸- تهیه طرح ها، دستور العمل ها و آئین نامه های حراستی در زمینه های:
الف) حفاظت از اسناد و اطلاعات مربوط به دانشگاه
ب) حفاظت فناوری اطلاعات ( IT )
ج) حفاظت از اماکن، تجهیزات، سخت افزار و منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقابل هرگونه ورود، نفوذ و استفاده ی غیر قانونی
۹- صدور کارت های شناسایی برای اعضا و مترددین به دانشگاه
۱۰- صدور معرفی نامه ورود به صنایع برای دانشجویان