

به گزارش ایرنا دو اختراع در حوزه مهندسی مکانیک به همت جابر ابوئیان، عضو هیات علمی دانشگاه جهرم و عباس رضائی، دانشآموخته ی این دانشگاه و مدرس مرکز آموزش عالی لامرد در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید. اختراع اول سامانه کنترل مصرف انرژی آب در دو گونه سیستم سرمایشی رایج در ساختمانها نام دارد. در اغلب اقلیمهای ایران کولر آبی میتواند به عنوان سامانهی سرمایی غالب در اکثر روزهای فصل گرم جواب گو باشد، در برخی از روزها و یا در برخی از ساعات روز سیستم کولر تبخیری نمیتواند شرایط آسایش حرارتی ساکنان را برآورده کند. به همین دلیل در برخی از مناطق جنوبی کشور علاوه بر کولرهای تبخیری از سیستمهای سرمایی تراکمی نظیر کولر گازی یا اسپیلت نیز در منازل مسکونی و مکانهای عمومی استفاده میکنند. سامانههای تبخیری مصرف آب و سامانههای تراکمی مصرف برق چشم گیری دارند که لازم است ساعات استفاده و نحوه عملکرد آنها به نحو قابل قبولی مدیریت شود. بنابراین لازم است برای دستیابی به شرایط آسایش حرارتی ساکنان با کمترین مصرف انرژی یک سیستم کنترلی هوشمند دما و رطوبت طراحی تا با تعیین محدوده کاری با توجه به شرایط جوی محیط بیرون میان عملکرد کولر آبی و سیستم سرمایی تراکمی (کولر گازی) مدیریت شود.
در اختراع پیشنهادی الگوریتمی مطابق روابط ترمودینامیکی طراحی شده که قابلیت اجرا بر روی یک سیستم کنترلی را دارد. مطابق این الگوریتم و با استفاده از نمودار سایکرومتریک، سنسور به کار رفته در این سیستم، دما و رطوبت محیط بیرون ساختمان را اندازهگیری میکند و به سیستم کنترلی ارسال میکند و این سیستم مطابق برنامه اعمال شده به آن طبق الگوریتم پیشنهادی، تعیین میکند که با توجه به شرایط جوی محیط بیرون استفاده از کدام سیستم سرمایی( کولر آبی یا گازی) در ساختمان بازدهی بهتری دارد و آن سیستم را راهاندازی میکند.
عنوان اختراع دوم، پیشران آبی-بادی مگنوس است که طرح نوینی از شناوری سطحی با نیرو محرکهای تحت اثر مگنوس است و قابلیت استفاده از انرژی باد و جریان آب را دارد. در طرح پیشنهادی با توجه به تغییر ارتفاع استوانه، میتوان بر خلاف روتور فلتنر که تنها از انرژی جریان باد تحت اثر مگنوس برای تولید نیروی پیشران استفاده میکند، از انرژی جریان آب نیز با توجه به پتانسیل بالای آن، استفاده کرد. از جمله مهمترین کاربرد این سیستم میتوان به استفاده از آن در انواع شناورهای سطحی به جای بادبان نام برد که در صنعت کشتیسازی بسیار حائز اهمیت است و میتواند با کاهش مصرف سوخت از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیز بسیار مناسب باشد. کشتی روتور از نوع کشتی طراحی شده برای استفاده از اثر مگنوس برای نیروی محرکه است. این کشتی، حداقل تا حدی، توسط روتورهای عمودی بزرگ، که گاهی اوقات به عنوان بادبانهای روتور شناخته میشوند، به حرکت در میآید. کشتیهایی که از نوع روتور مهندس آلمانی فلتنر استفاده میکنند گاهی به عنوان کشتیهای فلتنر شناخته میشوند. اثر مگنوس نیرویی است که بر جسم در حال چرخش در جریان هوای متحرک وارد میشود که نیرویی عمود بر هم جهت جریان هوا و هم بر محور روتور ایجاد میکند.
مرکز آموزش عالی لامرد این موفقیت را به مهندس عباس رضایی؛ مدرس ارزشمند و پر تلاش تبریک می گوید.